Wielka Brytania Londyn

Jaka jest kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii w 2021 roku?

Pracowałeś lub zamierzasz pracować na terenie Wielkiej Brytanii? Jeżeli tak to musisz wiedzieć o tym, że nie z każdej kwoty musisz odprowadzać podatek. W artykule zestawiliśmy najważniejsze informacje związane z progami podatkowymi i kwotą wolną od podatku w 2021 roku.

Progi podatkowe w Wielkie Brytanii 2021 – jak wyglądają?

Obecny system podatkowy w UK opiera się o kilka progów, które przyjmują formę progresywną. Co to oznacza? Tyle że im większy dochód podatnika, tym wyższy jest podatek do zapłaty. W roku podatkowym 2020/2021 progi prezentują się następująco:

• dochód roczny z przedziału 12 500 £ 50 000 £ 20% podatku,
  • dochód roczny z przedziału 50 000 £ – 150 000 £40% podatku,
  • dochód roczny powyżej 150 000 £ 45% podatku.

Kwota wolna od podatku w UK 2021 – ile wynosi?

Przechodząc do sedna, należy wspomnieć o jeszcze jednym progu podatkowym, który odnosi się bezpośrednio do kwoty wolnej od podatku. W roku podatkowym 2020/2021 wyniosła ona 12 500 £. Oznacza to, że wszystkie dochody uzyskane na terenie Wielkiej Brytanii, które były niższe od wymienionej kwoty, są zwolnione z opodatkowania. Co ważne jednak, osoby legalnie zatrudnione na etacie nie muszą rozliczać się z brytyjskiego podatku (o czym więcej pisaliśmy w artykule zwrot podatku z Anglii jak odzyskać?).

Warto zauważyć również, że z roku na rok ta kwota jest coraz wyższa. Dla zobrazowania może posłużyć przykład z ubiegłej dekady, gdzie w 2010 roku kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii wynosiła około 6 500 £ rocznie.

Składki na ubezpieczenie społeczne w Wielkiej Brytanii, czyli co jeszcze warto wiedzieć?

Mówiąc o brytyjskim systemie podatkowym, warto również przybliżyć sprawę składek na ubezpieczenie społeczne. Składa się ono z dwóch części: jednej, opłacanej przez pracodawcę i drugiej, która potrącana jest z wynagrodzenia pracownika. Wysokość składki uzależniona jest od wysokości dochodu pracownika, a także przyznanego mu kodu podatkowego. Najczęściej jest to kod „A” dotyczący większości podatników, prócz takich osób jak m.in. stażyści, emeryci, osoby poniżej 25. roku życia.

Obecne stawki ubezpieczenia społecznego uległy zmianie w porównaniu do poprzedniego roku.

Część składki opłacanej przez pracodawcę

• dochód miesięczny na poziomie 520 £ 792 £ składka nie jest naliczana,
  • dochód miesięczny na poziomie 792,01 £ 4 167 £ składka na poziomie 12%,
  • dochód miesięczny powyżej 4 167 £ składka na poziomie 2%.

Część składki opłacanej przez pracownika

• dochód miesięczny na poziomie 520 £ 792 £ składka nie jest naliczana,
  • dochód miesięczny na poziomie 792,01 £ 4 167 £ składka na poziomie 13,8%,
  • dochód miesięczny powyżej 4 167 £ składka na poziomie 13,8%.

Najistotniejszą zmianą związaną ze składkami ubezpieczenia zdrowotnego w Wielkiej Brytanii jest wzrost kwoty wolnej od ich opłacania, która wynosi obecnie 9 500 £.

Przypominamy, że rok podatkowy w Wielkiej Brytanii nie pokrywa się z kalendarzowym trwa on od 6 kwietnia do 5 kwietnia następnego roku. Dlatego też zalecamy stale obserwować wpis, który będziemy aktualizować na bieżąco w czasie, gdy w życie będą wchodzić kolejne zmiany związane z nowym rokiem podatkowym.

Masz więcej pytań? Sprawdź koniecznie zakładkę zwrot podatku z UK, na której znajdują się wszystkie najważniejsze informacje. W razie niejasności zapraszamy również do kontaktu z naszym biurem Biuro Rozliczeń Zagranicznych ALL-TAX.