Zasiłki rodzinne z zagranicy

Kinderbijslag zasiłek rodzinny w Belgii

Belgia to kraj z rozwiniętym systemem świadczeń rodzinnych. Najważniejszym zasiłkiem jest Kinderbijslag – przyznawany po narodzinach dziecka i wypłacany do osiągnięcia przez nie pełnoletniości. Zasiłek ten należy się wszystkim rodzicom pracującym na terenie Belgii (lub gdy znajdują się poza krajem, ale opłacają belgijskie składki na ubezpieczenie społeczne). Jak uzyskać Kinderbijslag w 2022 roku i o jakie dodatkowe świadczenia można się starać?

Nasi specjaliści pomogą Ci uzyskać Kinderbijslag

Jak uzyskać belgijski zasiłek Kinderbijslag

Kto może otrzymać Kinderbijslag? Osoby zatrudnione u belgijskiego pracodawcy na podstawie umowy o pracę, a także przedsiębiorcy prowadzący własną działalność – kluczowe jest, by składki na ubezpieczenie społeczne były odprowadzane w Belgii. Dlatego też niektórzy pracownicy (np. sezonowi), którzy składki odprowadzają w kraju pochodzenia, nie mogą ubiegać się o belgijski zasiłek rodzinny. Jeśli jednak odprowadzają je w Belgii – zasiłek im przysługuje. Prawo do Kinderbijslag mają również osoby pobierające inne tamtejsze zasiłki socjalne, przyznawane w trudnej sytuacji materialnej lub sytuacji życiowej. Belgijski urząd w ramach zasiłku rodzinnego przyznaje pieniądze rodzicom, jednak nie określa szczegółowo celu, na jaki powinny zostać wydane. Zasadniczo jednak jest to świadczenie na opiekę nad dzieckiem i z tym powinny być związane wszystkie wydatki. Podobnie jak w przypadku analogicznego świadczenia w Polsce – 500 plus – nie podlega to jednak dodatkowej kontroli ze strony państwa.
Kinderbijslag wypłacany jest do ukończenia 18 roku życia przez dziecko, jednak świadczenie to można pobierać dłużej – w sytuacji, gdy pociecha kontynuuje naukę. Wtedy Kinderbijslag należy się maksymalnie do ukończenia 25 roku życia. Dziecko może także w tym czasie pracować – jeśli jego dochód nie przekroczy określonej sumy – w 2022 roku jest to około 540 euro miesięcznie. Dodatkowo jeśli dziecko uczy się dziennie, w trakcie roku szkolnego/akademickiego nie może pracować dłużej niż 80 godzin w każdym miesiącu. Kinderbijslag dla dzieci niepełnosprawnych z kolei jest wypłacany do 21 roku życia.

Kwota Kinderbijslag to miesięcznie:

• około 96 euro na pierwsze dziecko,
  • około 178 euro na drugie dziecko,
  • około 260 euro na trzecie i kolejne dziecko,
Warto wiedzieć, że zasady przyznawania Kinderbijslag zmieniają się relatywnie często. I tak na przykład w latach 2019-2020 wprowadzono nowe regulacje, zgodnie z którymi każdemu dziecku (niezależnie do wieku) przysługuje podstawa 150 euro miesięcznie, powiększana o dodatki przyznawane w zależności od indywidualnej sytuacji materialnej rodziny. System ten jest wprowadzany stopniowo i obowiązuje przede wszystkim dzieci urodzone po 2019 roku.Ze względu na dość skomplikowane zasady przyznawania zasiłku rodzinnego w Belgii, warto zadanie to powierzyć specjalistom. Jeśli szukasz pomocy w uzyskaniu należnych świadczeń – skontaktuj się z nami.
Masz pytanie odnośnie Kinderbijslag?

Pytania i odpowiedzi

Kinderbijslag można pobierać równolegle z innymi belgijskimi zasiłkami, przyznawanymi rodzicom w trudnej sytuacji materialnej, opiekujących się trwale chorym lub niepełnosprawnym dzieckiem, a także osobom bezrobotnym i wychowującym dzieci samotnie.

Wszystkim uprawnionym rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka, przysługują również inne świadczenia rodzinne w Belgii. Są to między innymi:

• Kraamgeld – dodatek na narodziny, odpowiednik polskiego becikowego. (w 2022 roku to około 1 200 euro).
  • Premia szkolna, wypłacana raz w roku w sierpniu. Jest to odpowiednik polskiej wyprawki. W zależności od wieku dziecka wynosi od 21 euro do nawet 63 euro – im dziecko jest starsze, tym na więcej pieniędzy mogą liczyć rodzice (wyższe kwoty przysługują też rodzinom w trudnej sytuacji materialnej: do 115 euro).
  • Zasiłek szkolny – przyznawany indywidualnie, w zależności od dochodów i wieku dziecka (im jest starsze, tym większe kwoty można otrzymać).

Zasiłek rodzinny Kinderbijslag oraz 500 plus to świadczenia tożsame – oba przyznawane są w celu pokrycia kosztów opieki nad dzieckiem. Oznacza to, że nie można pobierać ich jednocześnie. Belgijski urząd pomniejszy kwotę wypłacanego zasiłku o tę wypłacaną w Polsce.

Trzeba przy tym pamiętać, że 500+ można pobierać tylko w sytuacji, gdy rodzic i dziecko rzeczywiście mieszkają na terenie Polski (meldunek nie jest istotny). W przypadku większości europejskich świadczeń rodzinnych naczelną zasadą jest, że pobiera je się w kraju, w którym opiekunowie i dzieci przebywają na stałe.

Aby ubiegać się o Kinderbijslag, należy złożyć w belgijskim urzędzie komplet dokumentów. Załączniki, które należy dołączyć do formularza, to między innymi:

• Zaświadczenie o zarobkach i formie zatrudnienia od pracodawcy (Loonfiche, tzw. karta podatkowa). Alternatywą mogą być tzw. paski z wypłaty.
  • Kopie niektórych dokumentów potwierdzających status rodzinny (unijny akt urodzenia dziecka i/lub akt małżeństwa),
  • Kopia zaświadczenia o miejscu zameldowania w Belgii (potwierdzające zamieszkanie przynajmniej jednego rodzica i dziecka pod jednym adresem).
  • Dokumenty potwierdzające pobieranie lub niepobieranie świadczeń rodzinnych w innych krajach (np. 500+).

W zależności od konkretnej sytuacji rodziny, konieczne może być dostarczenie innych dokumentów, takich jak np. zupełny akt urodzenia (z tłumaczeniem uwierzytelnionym, tzn. wykonanym przez tłumacza przysięgłego), jeśli dziecko nie zostało urodzone w związku małżeńskim (np. przed jego zawarciem).

Zazwyczaj konieczne jest także zaświadczenia małżonka osoby wnioskującej o Kinderbijslag – dotyczące osiąganych dochodów. Urząd przelewa zasiłek na konto jednego z rodziców w każdym miesiącu kalendarzowym. Zwykle jest to matka dziecka. W wyjątkowych sytuacjach jest to ojciec, lub inny prawny opiekun, jeśli dziecko nie ma biologicznych rodziców.

Sama procedura ubiegania się o zasiłek jest relatywnie skomplikowana. Długi jest także czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosku – zwykle trwa kilka miesięcy.

Jednocześnie warto wiedzieć, że o zasiłek rodzinny w Belgii można ubiegać się do 5 lat wstecz. Oznacza to, że w 2022 roku można składać wnioski za okres 2017-2021. Dlatego jeśli pracowałeś w Belgii w tym czasie – zgłoś się do nas, pomożemy Ci odzyskać najwyższą dostępną w Twojej sytuacji kwotę. Naszym klientom pomagamy również przeprowadzić zwrot podatku z Belgii – który z kolei można rozliczyć do 3 lat wstecz.

Warto też wiedzieć, że w niektórych sytuacjach belgijski zasiłek rodzinny można pobierać również wtedy, kiedy dziecko pozostaje w Polsce.

Masz więcej pytań? Skontaktuj się z nami

Dzwoniąc do nas, zyskujesz pewność, że rozliczenie podatku Belgii odbędzie się sprawnie i bezstresowo.