Jak odzyskać podatek z Anglii?

Jak odzyskać podatek z Anglii?

Pracowałeś w Wielkiej Brytanii? Czy wiesz, że w określonych przypadkach możesz odzyskać cały podatek z Angli, Walli, Szkocji i Irlandi Północnej?

Zacznijmy od podstawowych informacji. Rok podatkowy w Wielkiej Brytanii nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym i trwa od 6 kwietnia do 5 kwietnia roku następnego. W każdym roku podatkowym inna jest kwota wolna od podatku, np. w obecnym roku podatkowym 2018/2019 jest to kwota £11 850  ! Całkiem sporo, prawda? Oznacza to, że można zarobić taką kwotę bez podatku. Od nadwyżki ponad kwotę wolną fiskusowi brytyjskiemu ( HM Revenue and Customs, w skrócie HMRC) należy się 20% podatku.

Oczywiście na początku pracy trudno jest przewidzieć jak długo będzie się pracowało i ile się zarobi w danym roku podatkowym, więc pracodawca zazwyczaj od początku pracy pobiera i odprowadza do urzędu skarbowego zaliczki na podatek. Jeśli na koniec roku podatkowego lub po zakończeniu pracy w Wielkiej Brytanii okaże się , że zaliczek na podatek było zbyt dużo to ta nadwyżka może być podatnikowi zwrócona.

Jeśli zastanawiasz się jak otrzymać zwrot podatku z UK to postaramy się odpowiedzieć na kilka najważniejszych pytań.

Co jest potrzebne do uzyskania zwrotu podatku z Wielkiej Brytanii?

Na początek trzeba zadbać o dokumenty. Jeśli cały czas pracujesz u tego samego pracodawcy i zakończył się rok podatkowy ( czyli po 5 kwietnia) to powinieneś otrzymać dokument, który nazywa się P60. Jeśli natomiast zakończyłeś już pracę u danego pracodawcy, albo w ogóle w Wielkiej Brytanii, to powinieneś otrzymać P45. Warto wiedzieć, że pracodawca ma obowiązek wydać te dokumenty, ale tylko raz! Trzeba zatem pamiętać, żeby odchodząc z pracy zostawić pracodawcy aktualny adres, bo może się okazać, że uzyskanie duplikatu dokumentu nie będzie możliwe ( pracodawca może wystawić dokument zastępczy, czyli „statement of earnings”). Jeśli miałeś kilku pracodawców to od każdego z nich powinieneś dostać P45.  Warto też mieć wszystkie payslip’y, czyli tygodniowe ( rzadko miesięczne) odcinki wypłat. Pomogą one rozstrzygnąć ewentualne błędy  i niejasności. Na podstawie wyżej wymienionych dokumentów można stwierdzić czy podatnikowi należy się jakikolwiek zwrot nadpłaconego podatku.

Co do zasady, osoby zatrudnione na etat, nie mają obowiązku rozliczać się z podatku ( chyba, że dostały imienne wezwanie do rozliczenia się). Urząd weryfikuje zobowiązanie podatkowe i często sam wysyła czek ze zwrotem podatku. Dzieje się tak najczęściej w przypadku osób, które cały czas są w Wielkiej Brytanii i urząd zna adres tych osób. Z tego też względu pracując w Wielkiej Brytanii i później ją opuszczając trzeba zadbać, żeby urząd miał nasz aktualny adres ( brytyjski albo polski), bo jeśli urząd wyśle czek ze zwrotem podatku na adres pod którym już nie mieszkamy, to możemy nawet nie mieć świadomości, że nasz podatek jest już rozliczony.

Kiedy należy się zwrot podatku z UK?

Wtedy, gdy z jakiegoś powodu zapłaciłeś go zbyt dużo, np. miałeś błędny kod podatkowy ( ten kod oznacza jaką masz kwotę wolną od podatku), albo zakończyłeś pracę zanim zdążyłeś przekroczyć kwotę dochodów na poziomie kwoty wolnej. Rozliczenia można dokonać za 5 ostatnich lat podatkowych, jednak zazwyczaj tylko w pierwszym i ostatnim roku pracy jest sytuacja nadpłaconego podatku  ( jeśli pracuje się cały rok u tego samego pracodawcy to zazwyczaj podatek jest prawidłowo odprowadzany i nie ma zwrotu ).

Co należy zrobić, żeby otrzymać zwrot podatku?

Jeśli nie dostałeś zwrotu podatku to trzeba skontaktować się z urzędem wypełniając odpowiedni formularz zwrotu podatku z UK. Inny jest wtedy, gdy już zakończyłeś pracę w Wielkiej Brytanii i wróciłeś do Polski, a inny gdy wciąż przebywasz i pracujesz na Wyspach Brytyjskich i z jakiegoś powodu nie dostałeś należnego zwrotu.

Ile trwa procedura odzyskiwania podatku?

W przypadku najmniej skomplikowanych spraw trwa to przeciętnie  2 miesiące. Jeśli urząd wymaga dodatkowych dokumentów lub wyjaśnień to może to potrwać trochę dłużej.

W jakiej formie otrzymasz zwrot podatku z Wielkiej Brytanii?

Rozliczenie podatku z Anglii otrzymasz w formie czeku, który trzeba zrealizować w polskim albo brytyjskim banku, w którym masz konto. Urząd sam nie przelewa pieniędzy na konta podatników.

Wszystkie informacje i  druki dostępne są na stronie brytyjskiego urzędu skarbowego  (https://www.gov.uk/government/organisations/hm-revenue-customs). Możesz też skorzystać z usług biura rozliczeń zagranicznych specjalizujących się w rozliczeniach podatkowych z zagranicznymi urzędami, takich jak All-tax, wówczas większość czynności wykona za Ciebie biuro.