Kwota wolna od podatku w Danii

Pracując legalnie w Danii, zobowiązany jesteś do płacenia podatków. Nie każda kwota jest jednak objęta tym świadczeniem. Dowiedz się, jak wyglądają stawki podatkowe oraz ile wynosi kwota wolna od podatku w Danii.

Stawki podatkowe w Danii

Duńskie podatki mają charakter progresywny. Oznacza to, że im większy dochód, tym wyższy jest próg podatkowy. Duński system podatkowy składa się obecnie z trzech stawek, od których uzależniona jest wysokość podatku:

• 8% podatku dochodowego – zarobek do 50 217 DKK,
  • 39,2% podatku dochodowego – zarobek między 50 217 DKK a 558 043 DKK,
  • 56,5% podatku dochodowego – zarobek powyżej 558 043 DKK.

Co ważne – w zestawieniu podana jest krańcowa stawka podatku. Oznacza to, że w podanych progach zawarty jest również podatek kościelny. Wynosi on średnio 0,92% i oparty jest na średniej stawce podatku gminnego. Krańcowa stawka różnić się może w przybliżeniu o 1-2%, w zależności od gminy, w której mieszka podatnik.

Co możesz odliczyć od podatku?

Duński system podatkowy posiada wiele odliczeń, które są bardzo korzystne. Od podatku odliczysz, m.in. składki wpłacane na emeryturę, składki ubezpieczeniowe, alimenty na dzieci, wyżywienie czy dojazd do pracy z miejsca zamieszkania. Podczas wnioskowania o odliczenia podatkowe nie musisz potwierdzać wydatków np. przez faktury. Pamiętaj jednak, że duński urząd skarbowy ma 7 lat na zweryfikowanie czy poniesione koszty były prawdziwe.

Kwota wolna od podatku w Danii – ile wynosi?

Najważniejszym odliczeniem jest kwota wolna od podatku. W przypadku, w którym pracujesz w Danii, a Twój dochód nie przekracza 46 630 DKK (dla dochodów uzyskanych w 2019 roku), jesteś zwolniony z płacenia podatku. Osoby, które pracują dorywczo np. przez kilka miesięcy, mogą sobie odliczyć część tej kwoty dla jednego miesiąca przepracowanego na terenie Danii.

Ograniczony obowiązek podatkowy

Jeżeli pracujesz na terenie Danii, ale nie jesteś tam zameldowany (nie masz miejsca zamieszkania), podlegasz ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oznacza to, że tylko niektóre z Twoich dochodów są opodatkowane, dodatkowo podlegają one szczególnym zasadom. Jeżeli jesteś objęty ograniczonym obowiązkiem podatkowym, zobowiązany jesteś do opłacania podatku od dochodu uzyskanego tylko w Danii.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w rozliczeniach za pracę w Danii, skontaktuj się z nami. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy we wszystkich problemach związanych ze zwrotem podatku z tego kraju.