Kinderbonus 2020 w Niemczech – czym jest i komu przysługuje?

11 wrz 2020

Kinderbonus to specjalny pakiet socjalny dla rodzin z dziećmi, który został wprowadzony przez rząd niemiecki w związku z trwającą pandemią koronawirusa. Czym dokładnie jest ta zapomoga? Komu przysługuje bonus rodzinny? Na te oraz inne pytania znajdziesz odpowiedź w artykule.

Kinderbonus w Niemczech – dodatkowy Kindergeld

Kinderbonus to pakiet, który został ustanowiony w ramach tzw. Corona-Konjunkturpaket. Jest to zasiłek, który ma na celu przeciwdziałać kryzysowi finansowemu u rodzin z dziećmi wywołanego pandemią koronawirusa. Forma zapomogi przypomina Kindergeld (zasiłek na dzieci, o którym więcej przeczytasz na podstronie zasiłek rodzinny Niemcy ). Podobnie jak ten pakiet, tak i Kinderbonus wypłacany jest w formie rat (łącznie dwóch) 200 euro we wrześniu i 100 euro w październiku. Co ważne podana kwota naliczana jest na jedno dziecko. Oznacza to, że np. rodzina wychowująca trójkę dzieci może liczyć na zapomogę w wysokości 900 euro.

Komu przysługuje Kinderbonus?

Kinderbonus przysługuje wszystkim rodzicom, którzy w 2020 roku byli uprawnieni do pobierania Kindergeld. Warto wiedzieć, że bonus wypłacany jest zarówno na dzieci mieszkające w Niemczech, jak i żyjące poza granicami tego kraju co ważne jednak krajem zamieszkania musi być jedno z państw Unii Europejskiej, Norwegia, Islandia, Szwajcaria lub Liechtenstein. Co oznacza, że pakiet ten przysługuje również rodzicom dzieci, które mieszkają w Polsce.

Jak otrzymać Kinderbonus?

Pobieranie pakietów socjalnych zazwyczaj wymaga sporządzania i wypełniania deklaracji, dostarczenia ich do urzędu oraz późniejszego czekania na pozytywne rozpatrzenie wniosku. W przypadku Kinderbonus sprawa wygląda inaczej. Co to oznacza? Aby otrzymać bonus, nie musisz robić nic, aby ubiegać się o zapomogę. Bonus na dzieci przyznawany jest automatycznie każdemu, komu przysługuje Kindergeld.

Kinderbonus – terminy wypłat

Od 7 września 2020 Familienkassen, czyli kasy świadczeń rodzinnych rozpoczęły wysyłanie pieniędzy do uprawnionych rodzin. Co ważne bonus ten wypłacany jest w innych dniach niż Kindergeld. Termin wypłaty Kinderbonus zależy od ostatniej cyfry Kindergeldnummer. Pełna rozpiska poniżej:

Ostatnia cyfra numeru
Kindergeldnummer
Wrześniowe terminy Październikowe terminy
0 7 września 7 października
1 8 września 8 października
2 9 września 9 października
3 10 września 12 października
4 11 września 14 października
5 14 września 15 października
6 16 września 16 października
7 18 września 19 października
8 21 września 21 października
9 22 września 22 października

Kinderbonus – komu nie przysługuje?

Warto wiedzieć, że Kinderbonus nie przysługuje każdej rodzinie. Przeznaczony jest on jedynie dla osób, które są w trudnej sytuacji materialnej wywołanej przez pandemię. Co również ważne jeżeli roczny dochód rodziców wychowujących jedno dziecko jest większy niż 67.800 euro, to łączna kwota zapomogi będzie stosunkowo niższa. Z bonusu nie skorzystają za to rodziny, których łączny dochód przekracza:

• 85.900 euro (sprawowanie opieki nad jednym dzieckiem),
  • 90.000 euro (sprawowanie opieki nad dwójką dzieci).