Jak rozliczyć dochody z Belgii

Rozliczenie podatków od dochodów, uzyskanych za granicą, spędza sen z powiek wielu Polakom. Z pewnością formalności z tym związane nie należą do łatwych. Warto jednak zrobić to poprawnie, ponieważ można wiele zyskać.

Podatki w Belgii – jak to działa?

W Belgii obowiązuje pięć różnych stawek podatkowych, określonych procentowo. Można się tam spotkać z należnościami w wysokości 25, 30, 40, 45 i 50 procent. Skorzystanie z określonej stawki podatkowej uzależnione jest przede wszystkim od wysokości uzyskiwanych dochodów w danym roku podatkowym. Na przełomie września i października belgijski urząd skarbowy wysyła podatnikom formularze rozliczeniowe. Można je rozliczyć w dwóch terminach – do końca czerwca oraz do końca października.

Nie zaniedbuj kwestii podatkowych

Warto zadbać o staranne rozliczenie podatkowe, ponieważ wiele można w ten sposób zyskać. Polakom pracującym w Belgii przysługuje wiele finansowych zniżek i udogodnień. Jeżeli razem z Tobą w Belgii przebywa Twoja niepracująca lub niewiele zarabiająca żona, niepełnoletnie dziecko lub niepełnosprawny członek rodziny, tym bardziej powinny Cię zainteresować, oferowane w tym zakresie możliwości.

Komu i kiedy przysługuje zwrot podatku?

Zwrot podatku w Belgii przysługuje wszystkim osobom, które były lub są legalnie zatrudnione na terenie Belgii. Nie ma przy tym znaczenia charakter zawartej umowy i niepełny etat. Obowiązek rozliczenia podatku powstaje nawet wtedy, gdy praca miała charakter wyłącznie sezonowy. Zwrotu podatku można domagać się w sytuacji, gdy pracodawca potrącał zaliczkę z wynagrodzenia na podatek dochodowy. Możliwe jest uzyskanie świadczenia za okres do 3 lat wstecz.

Jakie dokumenty należy przygotować?

Chcąc poprawnie rozliczyć dochody z Belgii, należy skompletować szereg dokumentów. Po pierwsze konieczne jest uzyskanie Loonfiche, czyli belgijskiej karty podatkowej. Otrzymują ją od pracodawcy wszystkie osoby, legalnie zatrudnione na terytorium Belgii. Dodatkowo należy wystąpić o wydanie zaświadczenia EU/EWR, podbitego w polskim urzędzie skarbowym oraz zaświadczenia z banku o posiadaniu konta bankowego. Trzeba być też przygotowanym na podanie numeru rachunku bankowego oraz udostępnienie kserokopii dowodu osobistego wraz z oryginałem do wglądu.

Pracowałeś w Belgii?
Zgłoś się do nas!

Aktualności o podatku zagranicznym
Dowiedz się więcej