Pracujesz w Holandii lub zastanawiasz się nad wyjazdem do tego kraju? Na pewno będziesz mieć do czynienia z Belastingdienst i niejednokrotnie spotkasz się z określeniem belasting. Co oznaczają te terminy? Kiedy i w jakich sprawach podczas swojego pobytu w Holandii będziesz mieć z nimi styczność? Odpowiadamy w artykule.
Czym jest holenderski belasting?
Słowo belasting tłumaczone z języka niderlandzkiego (używanego w Holandii) oznacza po prostu podatek. W szerszym znaczeniu określa się nim wszystkie opłaty i daniny, które obywatele i firmy płacą na rzecz państwa. W holenderskim systemie podatkowym mamy więc na przykład omzetbelasting (podatek VAT), onroerendezaakbelasting (podatek od nieruchomości) czy inkomstenbelasting (podatek dochodowy).
Polacy pracujący w Holandii często używają też terminu belasting do określania w skrócie Belastingdienst – holenderskiego urzędu skarbowego.
Belastingdienst w Holandii – co to jest i czym się zajmuje?
Belastingdienst jest holenderskim odpowiednikiem polskiego urzędu skarbowego. To instytucja, w której osoby i firmy uzyskujące dochód w Holandii rozliczają się z podatków.
Belastingdienst zajmuje się m.in.:
- zarządzaniem przepisami podatkowymi oraz ich egzekwowaniem,
- naliczaniem podatków,
- zbieraniem deklaracji podatkowych,
- rozpatrywaniem spraw i udzielaniem informacji podatkowych.
Kiedy będziesz mieć do czynienia z urzędem skarbowym?
Jeśli pracujesz w Holandii, na pewno chociaż raz będziesz mieć styczność z holenderskim Belastingdienst. W tym urzędzie m.in.:
- ubiegasz się o nadanie numeru BSN (indywidualny numer identyfikacji socjalno-podatkowej), który jest niezbędny do rozliczania podatków z Holandii czy starania się o rozmaite ulgi i dodatki,
- rozliczasz podatek z dochodów uzyskanych w Holandii,
- otrzymujesz zwrot w przypadku nadpłaconego podatku i regulujesz należność, jeśli urząd wykaże Ci niedopłatę,
- składasz wnioski i otrzymujesz różnego rodzaju dodatki i dofinansowania, m.in. do ubezpieczenia zdrowotnego lub rodzinnego.
Pismo z Holandii z Belastingdienst
Pracując na stałe lub dorywczo w Holandii, pewnie niejednokrotnie otrzymasz korespondencję z holenderskiego urzędu skarbowego. Pamiętaj, żeby:
- zgłosić do urzędu swój aktualny adres do korespondencji. Odpowiedź na wezwanie urzędu jest Twoim obowiązkiem i musisz zadbać o to, żeby pismo na pewno do Ciebie dotarło,
- pod żadnym pozorem nie bagatelizować otrzymywanych listów i pism. Jeśli nie wiesz, czego dotyczy pismo i co z nim zrobić, zgłoś się po wsparcie do wyspecjalizowanej firmy.
W All-Tax od wielu lat pomagamy Polakom pracującym za granicą, m.in. w Holandii, rozliczać podatki, ubiegać się o zasiłki i dodatki, a także załatwiać rozmaite sprawy urzędowe z Belastingdienst. Skontaktuj się z nami i uzyskaj profesjonalne wsparcie.
Co oznacza niebieska koperta z Holandii?
Listy z Belastingdienst są bardzo charakterystyczne – otrzymujesz je w niebieskiej kopercie bez żadnych znaczków pocztowych, za to z logotypem holenderskiego urzędu.
Jednym z dokumentów, których możesz się spodziewać, jest wezwanie do rozliczenia podatku, czyli Aangiftebrief. Urząd skarbowy w Holandii zwykle wysyła 3 pisma. Pierwsze dwa są niejako zaproszeniem do rozliczenia. Otrzymujesz w nich informację o konieczności rozliczenia oraz sugerowane daty złożenia deklaracji.
Jeśli po dwóch listach w dalszym ciągu nie rozliczysz się z podatku, otrzymujesz trzeci list – tym razem z nieprzekraczalnym terminem. Jeśli go nie dotrzymasz, urząd nałoży na Ciebie karę w wysokości minimum 369 euro.
Może się zdarzyć, że pomimo złożenia deklaracji w terminie otrzymasz pismo z holenderskiego Belastingdienst. Zazwyczaj dzieje się tak w sytuacji, gdy rozliczysz podatek na złym formularzu i urząd odrzuca Twoją deklarację. Jeśli zdarzy się taka sytuacja, zawsze najlepiej skontaktować się z Belastingdienst i dowiedzieć, dlaczego wysłano wezwanie mimo złożonej deklaracji.