Jarograf w Holandii – wszystko, co warto wiedzieć

21 lip 2023

Jak rozliczyć jarograf z Holandii w Polsce?

Wyjazd w celach zarobkowych do Holandii wiąże się z koniecznością podporządkowania się obowiązującemu systemowi podatkowemu w Holandii. Każda osoba legalnie zatrudniona musi rozliczyć się z holenderskim i polskim urzędem skarbowym, a do tego potrzebny jest jarograf (Jaaropgave), czyli karta podatkowa w Holandii. Kiedy się ją dostaje i jak odzyskać Jaaropgave od pracodawcy?

Jarograf (Jaaropgave) – co to jest?

Jaaropgave (jarograf) to karta podatkowa w Holandii, czyli odpowiednik polskiego rozliczenia PIT. Dokument stanowi wykaz wszystkich zarobków pracownika uzyskanych w minionym roku podatkowym u jednego pracodawcy, który zawiera również kwoty składek wpłacanych na poczet ubezpieczenia zdrowotnego, społecznego oraz podatku dochodowego. Najważniejsze w jarografie są dane dotyczące okresu zatrudnienia wraz z wykazem informacji o m.in.:

• wynagrodzeniu brutto,
  • zaliczce na rzecz ubezpieczenia społecznego i podatku dochodowego,
  • składkach na ubezpieczenie zdrowotne,
  • ogólnej uldze podatkowej,
  • uldze wynikającej z przepracowanych lat pracy,
  • odliczeniach w podatku od wynagrodzenia,
  • podstawie dochodu brutto, która jest niezbędna do wyliczenia ubezpieczenia zdrowotnego,
  • danych pracownika i pracodawcy.

Kiedy przychodzi jarograf z Holandii?

Jaaropgave (jarograf) w formie dokumentu wysłanego drogą elektroniczną lub tradycyjnie – za pośrednictwem poczty przychodzi po zakończeniu pełnego okresu rozliczeniowego. Pracodawca ma obowiązek dostarczyć wykaz dochodów do połowy marca roku następującego po minionym roku podatkowym. Jeśli w ciągu ubiegłego roku pracowałeś u różnych pracodawców, od każdego z nich powinieneś spodziewać się osobnego dokumentu.

Zdarzają się jednak sytuacje, w których pracownik nie otrzyma jarografu – co wtedy?

Jak odzyskać jarograf z Holandii?

Uzyskanie jarografu (Jaaropgave) jest niezbędne do rozliczenia z holenderskim urzędem skarbowym, a tym samym – otrzymania należnego zwrotu podatku. Jeśli we wskazanym terminie nie dostałeś karty podatkowej od swojego pracodawcy, w pierwszej kolejności skontaktuj się z nim w celu wyjaśnienia zaniedbania.

Brak jarografu mimo wszystko nie jest przeszkodą w uzyskaniu rozliczenia za przepracowany okres na terenie Holandii. Możemy pomóc Ci otrzymać zamiennik dokumentu, który posłuży do rozliczenia Twoich zarobków. Jest nim druk FLG, który zawiera dane na temat uzyskanego dochodu brutto niezbędne do rozliczenia. Takie postępowanie zaleca się również w przypadku zgubienia jarografu, zanim podatnik zdąży rozliczyć się z fiskusem.

[av_button label=’Nie otrzymałeś Jarografu od swojego pracodawcy?

Jaaropgaaf – jak rozliczyć?

Do rozliczenia podatku na terenie Holandii poza kartą podatkową (Jaaropgave) potrzebujesz również:

• dokumenty zawierające Twój numer BSN lub SOFI,
  • ale także kopie dokumentu tożsamości,
  • zaświadczenie o dochodach (formularz UE/WE),
  • formularz danych osobowych
  • oraz druki, które należy złożyć w holenderskim Belastingdienst.

Jak rozliczyć jarograf z Holandii w Polsce?

Polscy rezydenci podatkowi są zobligowani do rozliczania pracy za granicą również w Polsce. Z tego względu musisz złożyć w urzędzie skarbowym roczne zeznanie podatkowe – PIT 36 wraz z załącznikiem ZG.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w odzyskaniu Jaaropgave od holenderskiego pracodawcy, zgubiłeś kartę podatkową lub chcesz powierzyć kwestię rozliczenia podatku z pracy za granicą specjalistom – skontaktuj się z nami.

Nasze biuro rozliczeń zagranicznych pomoże Ci odzyskać utracone dokumenty lub skompletować ich zamienniki, a następnie uzyskać możliwie najwyższy zwrot podatku z Holandii.