Kwota wolna od podatku w Danii

Pracując legalnie w Danii, zobowiązany jesteś do płacenia podatków. Nie każda kwota jest jednak objęta tym świadczeniem. Dowiedz się, jak wyglądają stawki podatkowe oraz ile wynosi kwota wolna od podatku w Danii.

Kwota wolna od podatku — Dania

Pracując w Danii, podobnie jak w innych krajach, mamy obowiązek płacenia podatków. Panująca w tym kraju skala podatkowa, czyli progresywny podatek dochodowy, oznacza, że im więcej zarabiamy w skali roku, tym wyższy podatek płacimy. Jednak i w tym kraju, pracownicy, po spełnieniu konkretnych warunków, mogą skorzystać z odliczenia, jakim jest kwota wolna od podatku w Danii. Ponadto warto wspomnieć, że w tym kraju obowiązuje również ograniczony obowiązek podatkowy, który dotyczy osób pracujących, lecz niezameldowanych w Danii.

Stawki podatkowe w Danii

Podatki w Danii mają charakter progresywny. Oznacza to, że im większy dochód, tym wyższy jest próg podatkowy. Duński system podatkowy składa się obecnie z trzech stawek, od których uzależniona jest wysokość podatku:

• 8% podatku dochodowego – zarobek do 50 217 DKK,
  • 39,2% podatku dochodowego – zarobek między 50 217 DKK a 558 043 DKK,
  • 56,5% podatku dochodowego – zarobek powyżej 558 043 DKK.

Co ważne – w zestawieniu podana jest krańcowa stawka podatku w Danii. Oznacza to, że w podanych progach zawarty jest również podatek kościelny. Wynosi on średnio 0,92% i oparty jest na średniej stawce podatku gminnego. Krańcowa stawka różnić się może w przybliżeniu o 1-2%, w zależności od gminy, w której mieszka podatnik.

Co możesz odliczyć od podatku w Danii?

Duński system podatkowy posiada wiele odliczeń, które są bardzo korzystne. Od podatku w Danii odliczysz, m.in.

• składki wpłacane na emeryturę,
  • składki ubezpieczeniowe,
  • alimenty na dzieci,
  • wyżywienie
  • czy dojazd do pracy z miejsca zamieszkania.

Podczas wnioskowania o odliczenia podatkowe nie musisz potwierdzać wydatków np. przez faktury. Pamiętaj jednak, że duński urząd skarbowy ma 7 lat na zweryfikowanie czy poniesione koszty były prawdziwe.

Kwota wolna od podatku w Danii – ile wynosi?

Najważniejszym odliczeniem jest kwota wolna od podatku w Danii. W przypadku, w którym pracujesz w Danii, a Twój dochód nie przekracza 46 630 DKK (dla dochodów uzyskanych w 2019 roku), jesteś zwolniony z płacenia podatku. Osoby, które pracują dorywczo np. przez kilka miesięcy, mogą sobie odliczyć część tej kwoty dla jednego miesiąca przepracowanego na terenie Danii.

Ograniczony obowiązek podatkowy – Dania

Jeżeli pracujesz na terenie Danii, ale nie jesteś tam zameldowany (nie masz miejsca zamieszkania), podlegasz ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oznacza to, że tylko niektóre z Twoich dochodów są opodatkowane, dodatkowo podlegają one szczególnym zasadom. Jeżeli jesteś objęty ograniczonym obowiązkiem podatkowym, zobowiązany jesteś do opłacania podatku od dochodu uzyskanego tylko w Danii.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w rozliczeniach za pracę w Danii, skontaktuj się z nami. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy we wszystkich problemach związanych ze zwrotem podatku z tego kraju.

Aktualności o podatku zagranicznym
Dowiedz się więcej